Właściwości błonnika

f1

Błonnik (włókno pokarmowe) stanowi grupę różnego rodzaju substancji pochodzenia roślinnego. Należą do niej: celuloza, hemiceluloza, ligniny, pektyny, gumy, żywice i śluzy roślinne. Pomaga w zapobieganiu wielu dolegliwościom i chorobom. Nie stanowi on żadnego obciążenia dla organizmu, ponieważ nie jest wchłaniany w przewodzie pokarmowym.

Dla odchudzających się

Dzięki tej specyficznej budowie wykazuje on korzystne dla naszego ciała działanie. Po pierwsze, za sprawą substancji żelowych, ma zdolność do pęcznienia w żołądku, przez co szybciej czujemy się najedzeni. Dlatego też suplementacja błonnikiem zalecana jest osobom, które chcą przejść na dietę. Drugą, równie ważną, zaletą jest przyczynianie się błonnika do stabilizacji stężenia cukru we krwi, dzięki czemu rzadziej będziemy mieć ochotę na sięgnięcie po coś słodkiego.

f2

Naturalny i bezpieczny detoks

Włókno pokarmowe reguluje także tempo perystaltyki jelit, zapobiegając w ten sposób zaparciom, oraz sprzyja rozwojowi korzystnych bakterii jelitowych poprzez działanie przyśpieszające usuwanie z organizmu toksyn i metali ciężkich. Według ostatnich badań spożywanie 10g błonnika w trzech posiłkach dziennie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na nowotwór jelita grubego.

f3

Serce jak dzwon

Warto także pomyśleć o zadbaniu o nasze serce. I w tym przypadku świetnym posunięciem okaże się skorzystanie z błonnika. Wspiera on niezachwianą pracę naszego układu krwionośnego, dzięki ograniczaniu wchłaniania trójglicerydów i cholesterolu. Pomaga to chronić nasze naczynia przed odkładaniem się w nich blaszek miażdżycowych, które są bezpośrednią przyczyną zawału.

baner-reklama

>> Sprawdź <<

Ratunek dla naszego zdrowia

Potrzebny jest nam przede wszystkim do wspierania prawidłowego procesu trawienia pokarmów. Błonnik przechodząc przez jelita, oczyszcza je ze szkodliwych i trujących złogów, resztek pokarmowych czy gazów. Dzięki właściwościom chłonącym wodę zapobiega zaparciom. Ma także zdolność obniżania poziomu cholesterolu oraz poziomu cukru we krwi. Organizm pozbawiony błonnika zagrożony jest chorobami między innymi takimi jak:

  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • miażdżyca,
  • cukrzyca,
  • otyłość,
  • hemoroidy,
  • kamica żółciowa,
  • nowotwory przewodu pokarmowego.

Błonnik stanowi bardzo cenną substancję dla osób dbających o prawidłową wagę ciała i odchudzających się. Dzięki temu, że nie jest trawiony przez organizm, syci ale nie tuczy a przechodząc przez przewód pokarmowy absorbuje i usuwa tłuszcze oraz węglowodany, których organizm nie zdążył jeszcze strawić.

Szczupła, zdrowa i lekko umięśniona sylwetka jest marzeniem każdego z nas. Nie chodzi tu tylko o piękny wygląd – ciało jest barometrem naszego zdrowia. Takie choroby jak cukrzyca typu II i otyłość zdarzają się coraz częściej, dotykając coraz młodszych osób. Jednym z powodów takiej sytuacji jest spożywanie wysoko przetworzonego jedzenia, które często zawiera ogromne ilości cukru i tłuszczu, oferując z kolei bardzo niskie ilości błonnika i innych wartościowych dla zdrowia substancji. Nawet jeśli nie jesteśmy sobie w stanie pozwolić na radykalną zmianę nawyków żywieniowych, możemy wspomóc nasz organizm naturalnym suplementem diety.

 f6

Zalecane spożycie i źródła

Dzienne spożycie błonnika rekomendowane przez specjalistów wynosi około 20 do 35g dla osób dorosłych. WHO, czyli Światowa Organizacja Zdrowia, zaleca spożywanie nawet do 40g błonnika dziennie. Statystyczny Polak przyjmuje go zaledwie 15g lub jeszcze mniej. Dlatego warto zrobić „rachunek sumienia” i zastanowić się, czy wystarczająco dbamy o nasze zdrowie.

Włókno pokarmowe znajdziemy przede wszystkim w owocach, warzywach, roślinach strączkowych, pieczywie i produktach zbożowych. Jednak czasami trudno jest o przyjmowanie dostatecznej ilości błonnika wraz z pożywieniem, nawet w przypadku diety bogatej w warzywa, owoce i produkty zbożowe. Dlatego zaleca się suplementację błonnika w postaci naturalnych nasion, bogatych w błonnik, przeznaczonych specjalnie dla osób, które mają problemy z zapewnieniem organizmowi odpowiedniej ilości błonnika. Suplementy polecane są także osobom, które nie chcą zmieniać swojej dotychczasowej diety, ale chcą zadbać o zdrowie i oczyścić organizm.

f5

 baner-reklama